För lite drygt ett år sedan så läste jag om Saras (Träningsglädje) och Theréses (Yogastories) vinterbadande och blev sugen på att testa. Jag som innan var en riktig badkruka är så jäkla glad över att jag den där vinterdagen i början på mars 2019 tog med mig två vänner och åkte ner till sjön. Vilken upplevelse!

Sedan dess har jag badat minst en gång varje månad men oftast många fler gånger än så. Det är det bästa sättet att kicka igång energi om jag är seg, jag kan bäst förklara det med att jag får en stark känsla av kraft efter ett kallt bad.

Mina bästa tips vid kalla bad:

  • Bada alltid tillsammans med någon. Dels är det trevligt med sällskap men det är också bra ur säkerhetssynpunkt.
  • Vänj dig vid kallare och kallare vatten. Det gjorde inte jag som började när det var som kallast men om man fortsätter bada efter sommaren så vänjer man sig långsamt vid att vattnet blir kallare för varje gång man badar.
  • Kliv i badet långsamt och om du får svårt med andningen (vilket är väldigt vanligt) få inte panik. Fokusera och försök ta lugna andetag. Ett bra riktning är att vara kvar i vattnet tills du tagit fem lugna andetag. Sedan kommer du kunna vara i längre ju vanare du blir.
  • Fingrar och tår är extra utsatta i det kalla vattnet. Om du har svårt att få tillbaka värmen efteråt så kan vantar och strumpor av neopren vara en bra lösning.
  • Ska man doppa huvudet? Låt bli om du inte vill. Jag doppar gärna hela kroppen då jag tycker det ger bäst effekt och känns härligt men det går lik bra att låta bli att doppa huvudet.
  • Ha någonting på fötterna. Jag badar oftast i en sjö utan brygga och då är det skönt att ha något på fötterna när man går ut till djupare vatten. Jag använder ett par gamla slitna gympaskor.
  • Ha med en badrock och stor handduk. Det gäller att få varmt på sig så snabbt som möjligt efter ett kallt bad så det är skönt att vira in sig i en fluffig varm frottérock efter badet. Det är den skönaste stunden, efter badet när badrocken är på och man känner hur värmen kommer tillbaka i kroppen.
  • Ha med något varmt att dricka. Det är gott och välgörande med en kopp te efter badet, då fyller man på med värme från insidan också.
  • Njut!